Encyklopedi

Royal Commission on the Press - brittisk organisation -

Royal Commission on the Press (RCP) , någon av tre grupper som utsetts av Storbritanniens regering under 1900-talet (1947–49; 1961–62; 1974–77) för att undersöka frågor om pressstandarder och koncentration av ägande och att göra rekommendationer för förbättringar inom dessa områden. Deras råd fokuserade på självreglerade reformer och antimonopolåtgärder och ansågs ha förstärkt status quo. Den konservatismen berodde till stor del på den liberala traditionens starka inflytande, med betoning på pressens skydd mot statlig inblandning. Dessutom misslyckades på varandra följande brittiska regeringar att anta den mer reformistiska av rekommendationerna.

Den första RCP sammankallades, efter en viss uppmaning från National Union of Journalists, för att undersöka effekten av koncentrerat ägande av media på journalistiskt yttrandefrihet. I kommissionens rapport från 1949 konstaterades att "fritt företag är en förutsättning för en fri press." Den drog slutsatsen att, trots vissa problem med lokala monopol och kedjeägande, är "graden av koncentration ... inte så stor att den påverkar det fria yttrandet eller den korrekta presentationen av nyheter." Det rekommenderades dock att förvärv och fusioner övervakades.

År 1962 hade det blivit klart att rapportens optimism när det gäller effektiviteten av självreglering hade misslyckats. Den andra kommissionen, som fokuserade på "de ekonomiska och finansiella faktorer som påverkar produktionen och försäljningen av tidningar, tidskrifter och andra tidskrifter i Storbritannien", nådde slutsatsen att, med tanke på ekonomin för produktion och försäljning, ytterligare sammandragning av titlar och koncentration var alla oundvikliga. Det avvisade emellertid regeringens ekonomiska stöd till tidningar och rekommenderade istället att regeringen godkänner föreslagna pressförvärv av stora grupper. Det uppgav också att pressaktieinnehav i sändningsföretag var "i strid med allmänhetens intresse."

Den tredje kommissionen rapporterade i sina slutsatser från 1977 ytterligare nedgång i tidningens mångfald, särskilt på grund av höga startkostnader och konsolideringsekonomier. Med avvikelse från rekommendationerna i tidigare rapporter hänvisade det också till behovet av att skydda redaktörer och journalister från ägare och betonade vikten av att bevara allmänhetens valfrihet. Ändå utesluter det någon form av statligt stöd. I stället rekommenderade det att fler ärenden hänvisades till monopol- och fusionskommissionen, skärpning av godkännandeprov (som ignorerades) och begränsning av pressaktieinnehav i sändningar. Rekommendationen antogs i Broadcasting Act 1981 men slappnade av på 1990-talet.

När det gäller pressresultat upprätthöll RCP: erna principen om självreglering. Den första kommissionen rekommenderade inrättandet av ett allmänt råd för att hantera frågor om standarder och utbildning och för att främja pressforskning. Pressrådet bildades först 1953 och bestod enbart av tidningsredaktörer och finansierades av tidningsägare. Den andra kommissionen kritiserade kraftigt rådet och rekommenderade att medlemmar från tidningsindustrin inkluderades. Tillsynsorganet reformerades sedan som pressrådet, som bestod av en femtedel lekmän. Den tredje kommissionen förblev kritisk mot det organets arbete, särskilt när det gäller hantering av klagomål mot tidningar. Det rekommenderade ”långtgående förändringar” i dess sammansättning, finansiering och drift.men rådet misslyckades med att reformera och uppnådde aldrig sina mål. Bland förnyade hot om lagstadgad reglering, särskilt på grund av tabloidernas intrång i privatlivet, ersattes rådet 1991 av Press Complaints Commission (PCC). PCC, inom sitt mer begränsade ansvarsområde, ansågs generellt sett vara en något mer effektiv självregulator än sin föregångare.

RCP: erna och deras rekommendationer resulterade i liten förändring. Trots senare förfrågningar som undersökte pressen och privata räkningar som krävde lagstiftning är pressen i Storbritannien fortfarande, till skillnad från sändning, till stor del självreglerad. Dessutom hade RCP: erna liten inverkan på att främja professionalisering och en public service-kultur.

Allmänhetens förtroende för den brittiska pressen förblev lågt under PCC-eran, men det nådde en svärd med en 2011-telefonhackningskandal som involverade landets bästsäljande tidning, News of the World . Det kom fram att redaktörerna för tidningen, som ägdes av Rupert Murdochs News Corporation Ltd., hade fångat upp röstmeddelanden från tusentals offentliga personer och andra nyhetsproducenter för att få privat information. Den resulterande skandalen ledde till en offentlig utredning ledd av Lord Justice Brian Leveson och till den efterföljande inrättandet av en ny regeringsvakthundgrupp som skulle ge pressregulatorerna lagstadgade befogenheter. Tidningsförlag motsatte sig med motiveringen att politisk tillsyn över mediareglering i grunden var oförenlig med en fri press.