Encyklopedi

Wolff Telegraphic Bureau - tysk nyhetsbyrå -

Wolff Telegraphic Bureau (WTB) , tyska Wolffsche Telegraphenbüro , tysk nyhetsbyrå grundad 1849 av läkare Bernhard Wolff. WTB bildades strax efter nyhetsbyråerna Havas och Reuters och fungerade som den primära tyska nyhetsbyrån och var en av endast en handfull internationella nyhetstjänster i cirka 75 år.

Ursprung

Wolff blev intresserad av nyhetsbyråer efter att ha tjänat som översättare av medicinska och finansiella nyheter för Agence Havas i Paris 1847 och 1848. Han återvände 1849 till Berlin, där han arbetade som redaktör för en tidning och bildade sitt eget finansiella nyhetskooperativ, Berlin Telegraphische Anstalt. Det kooperativet använde tidigt det spridande nätverket av elektriska telegraflinjer, även om de flesta av Wolffs första kunder var banker och andra företag, inte tidningar. Genom att ta över flera mindre konkurrenter utvidgade Wolff sin verksamhet till att täcka allmänna nyheter 1855 och tog emot tidningskunder. 1859 utbytte Wolff nyheter med Havas och Reuters. Operationen genomgick flera namnändringar och blev slutligen Wolffsche Telegraphenbüro (WTB).

Den preussiska regeringen började bidra med ekonomiskt stöd (och utöva indirekt kontroll) år 1865. Ett hemligt avtal från 1869 mellan regeringen och WTB gav den sistnämnda prioriteringen av det expanderande nätverket av tyska telegrafkablar, i utbyte mot vilket Preussen fick en viss grad av kontroll över de politiska nyheter som överförts och till och med anställningen av personal. Med det blev nyhetsbyrån effektivt ett instrument för den preussiska officiella politiken, även om den också uppnådde företräde när det gällde officiella nyheter. Wolff gick i pension som verkställande direktör 1871.

Nyhetskartell

1856 undertecknade WTB ett utbytesavtal med Havas i Frankrike och Reuters i Storbritannien för att dela ekonomiska nyheter från sina respektive länder. Deras samarbete utvidgades snart till mer allmänna nyheter och 1874 kom de överens om att skapa gemensamma kontor i Brasilien, Argentina och Uruguay.

1870 hade de tre byråerna inrättat en kooperativ nyhetskartell, som snart kallades "The Ring." Eftersom varje byrå var ansvarig för en specifik del av världen (WTB täckte Österrike-Ungern, Ryssland och Skandinavien) eliminerade kartellen således överlappande rapportering och dess relaterade kostnader. Under många år kontrollerade WTB de nationella nyhetsbyråerna i Sverige och Norge. Som den minsta av de tre var WTB föremål för sina partners överenskommelse om att utvidga sina tjänster - för vilka de betalade en premie. Alla tre utnyttjade den växande banan av undervattenskablar och landtelegrafi effektivt och kallades därför ofta ”trådtjänster”. Med vissa förändringar förnyades kartellavtalet 1890 och igen 1914.

Nedgång

I början av 1900-talet sågs WTB alltmer som en byrå för den preussiska och senare tyska regeringen. Med utbrottet av första världskriget i augusti 1914 stängdes byrån från sina vanliga nyhetskällor och många av sina kunder när alla tyska undervattenskablar klipptes av de allierade. Den tyska regeringen försvagade sin en gång starka nationella roll ytterligare och inrättade ett separat trådlöst nyhetsbyrå, Transocean, 1915. WTB kom under full regeringsstyrning från 1917 till 1919. Förlusten av kriget, Tysklands efterföljande ockupation och den ekonomiska oro försvagades kraftigt. WTB under Weimarrepubliken på 1920-talet. Växande konkurrens bidrog också till dess nedgång, eftersom Reuters och Havas sedan betjänade många av dess icke-tyska territorier.

WTB upplevde en kort demonstration i början av 1930-talet eftersom trådlös teknik möjliggjorde en effektivare leverans av nyheter. År 1932 använde större tidningsabonnenter teleskrivare som betjänades av ett radioadress med flera adresser. WTB satte in det största antalet journalister utanför Tyskland och distribuerade många specialiserade nyhetstjänster (inklusive de för finans, sport och ledare) inom landet.

WTB stängdes dock effektivt 1933 av den nya nazistregimen och ersattes av den regeringsstyrda Deutsches Nachrichtenbüro. Med sitt alltmer uppenbara propagandainnehåll hjälpte den nya byrån till att slutföra The Ring-kartellen med Havas och Reuters.